måndag 4 juni 2012

Vem har sagt att hemmaträning måste vara tråkigt / lätt?

Jag surfade runt och blev inspirerad av lite crossfit-artiklar. Att utföra olika och varierande övningar inom både styrka och kondition; allt i ett sträck för att hålla pulsen uppe. Jag har inte så mycket redskap hemma (inga alls) så jag experimenterade med ett eget "program". Det blev följande:

  • 10 st burpees
  • 15 st crunches
  • 15 st utfallssteg (per ben)
  • 15 st armhävningar
  • 20 st exentriska tåhävningar
  • 15 st djupa squats (knäböj)
  • 1 min hopprep

Alla övningar gjordes utan uppehålltre set, med 1 minuts vila mellan varje. Herregud (!) säger jag bara. Inne på tredje rundan trodde jag nästan att jag skulle trilla ihop... Burpeesarna var helt klart värst! Jag var helt slut!!! Rekommenderas alltså!

Men jag vete sjutton 
hur jag ska hitta motivationen till att göra om det, nu när jag har så färskt i minnet hur jobbigt det var... Löpning är ju ingenting i jämförelse. (Eller ja...) Haha! 


13 kommentarer:

  1. Haha, ja visst kan man få till ett grymt jobbigt pass hemma, till och med utan redskap.
    Det gäller bara att ta tag i det, men ibland får man bara göra utan att tänka och vips så är man färdigtränad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, visst är det så. Gäller bara att få tummen ur!! :-D

      Radera
  2. Bra jobbat! Vilken inspiration till hemmaträning! Tack!

    SvaraRadera
  3. Bra upplägg! Cirkelträning är bra och blir sällan tråkigt, vi har på mitt gym ett cirkelpass med 9 stationer med 1 min/övning i 3 varv och det är lite kul att tävla med sig själv, försöka slå antalet varje varv.
    Och Burpees är bland den jobbigaste övning även jag vet .. men grym träning för hela kroppen!
    =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, burpees är nästan overkligt jobbigt! :-O

      Radera
  4. Bra pass och hemmaträning är toppen!!! Löpning är mycket jobbigare tycker jag :)

    SvaraRadera
  5. Verkligen bra pass! När benen är återhämtade jag jag köra det... lovar!

    SvaraRadera
  6. Fast visst är det härligt att kunna ta ut sig även på hemmaplan? Kör både Afro (galet svettigt) och Yoga hemma, utöver gymmet, och jag tycker det känns lyxigt. Kvalitetstid med mig själv :)

    SvaraRadera
  7. Jag brukar alltid hemma träna just på detta sätt, går sällan på gym. Tycker det är ganska motiverande att göra om övningen ett par veckor efter att du börjat då du verkligen börjar märka resultat. Tycker det är absolut bästa träningen att kombinera styrka med kondition :-) burpees är min favorit övning ;-)

    SvaraRadera
  8. Burpeesar är hemska. Och samtidigt underbara. Men mest hemska. Ändå så gör man dem om och om igen. frivilligt! Vi måste vara lite pantade vi människor!

    SvaraRadera
  9. Ska absolut prova. En annan dag...

    SvaraRadera