måndag 10 oktober 2011

Det var tänkt: "En lugn söndagstur".

Jag hade planerat in en lugnt söndagspass igår. Det blev det väl. Relativt. Till att börja med...

Ja, det började med 2 km i ca 6 min-tempo. Kändes bra i kropp och lungor, trots att det var långkallingar (nej jag har inga vintertights än) och nollgradigt. Jag har ju inte provat på "kallufts-löpning" eftersom jag började i slutet på april i år.
Tredje kilometern var fuktig och hal, på obanad terräng. Vilket resulterade i ett 8,16-tempo. Fjärde gick helt ok i 7 min-tempo. Sen började det. Helvetet...

Det där med "lugn söndagstur" gick åt skogen... 3 stycken backar med en lutning på ca 8 %. Jag GICK större delen av tiden och landade på ett 8,50-tempo. Trots det var jag helt, fullständigt slut och mådde lite illa till och från! Men jag kan ju inte STÅ STILL...? :-P

Kanske inte riktigt så här illa, men nästan...  --->

Även fram till ca 5,5 km var det backigt och dant. Först därifrån gick det mer nedför, men då på traktorväg. Dvs stora (1 dm stora) singelstenar. Mina Nike Air Zoom är inte specificerade för sånt underlag. Men ja, ja, det gick väl hyfsat. 6,19-tempo där. Sista km var jag mer eller mindre död. Avslutade med ca 7,30-tempo och rundan (7,3 km) slutade på totalt 7,26-tempo.

Tempot i sig borde spegla en lugn söndagstur. Verkligheten såg helt annorlunda ut...!

1 kommentar:

  1. Alltid kul att läsa om andras rundor.
    Man blir så inspirerad!
    Din lät, trots visst underlag och backar.. riktigt rolig!
    Längtar så till mina pass kan sluta på distansen 7,3 km!
    Och farten ska man inte bry sig om alls, när man springer terräng.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera