tisdag 30 augusti 2011

LCHF är i ropet (igen).

Studier som förespråkar LCHF är finansierade av amerikanska köttindustrin skriver DN idag. Jag kan inte säga att jag blir särskilt förvånad...

Som jag har sagt tidigare är jag ingen expert, men jag tror inte alls på idén att ta bort något ur kosten. Vi har i decennier tagit bort nästintill ALLT fett ur maten och bara ätit light-varianter. Tills nu. Då det visar sig att light-produkterna inte alls är så bra som vi har trott! En kovändning och vi äter istället så fett så möjligt.

För mycket kött har sagts kunna ge tarmcancer, men ändå väljer vi nu att äta mestadels kött och nästan inga kolhydrater. Kommer vi någonsin kunna bestämma oss?

Väntar vi 20 år kommer det med största sannolikhet att visa sig att protein- och fettrik kost påverkar oss på sätt vi inte kan se så här på kort sikt.
Var är människors sunda förnuft?

6 kommentarer:

  1. Fascinerande det där hur folk springer som får en åt ena håller en åt andra, bara någon annan pekar åt dem! Det allra svåraste verkar vara att själv ta reda på olika fakta och bilda sig sin egen uppfattning. För hjälp vad läskigt att behöva ta eget ansvar! Så mycket lättare att bara springa efter alla andra och känna sig trygg (förvisso falsk trygghet) slipper man tänka. Människor är minst sagt intressanta...

    SvaraRadera
  2. Jag tror på LCHF och det är för att den funkar för just mig. Jag tappade 18,5 kg. Egentligen är inte kilona det viktiga. Jag har en magsjukdom som gjorde mitt liv till ett rent helsike ibland. Med LCHF fick jag helt plötsligt en normal mage och ett normalt liv. Min mage mår inte bra av att äta för mkt kolhydrater (bröd, pasta och potatis), dock så äter man ju en liten del ändå. Sedan handlar det ju som alltid att äta normala portioner. Jag äter inte mer kött nu än innan. Jag äter varierat med kött, fågel och fisk. Den enda skillnaden är att jag äter sallad, blomkål, vitkål, broccoli till ist och en klick sås.(såsen med måtta, som vanligt) Det kommer alltid vara så att vi männsikor har olika åsikter om saker och ting. Det är kul och intressant att diskutera ämnet tycker jag! Fin blogg förresten.

    SvaraRadera
  3. Emma:
    Jo, visst är det så. Det kan ju förvisso vara svårt att bilda sig en uppfattning baserat på just fakta, men om man vill så kan man. Finns mycket bra info på internet t.ex. (Även om man nu inte är utbildad i ämnet). :-)

    Anna:
    Tack! :-)
    Jag säger inte att LCHF inte funkar för vissa. Jag tycker däremot att människor ska tänka efter. Det är ingen som vet hur den här kostuppläggningen påverkar kroppen på LÅNG sikt.

    Men att du mår bra är ju toppen! :-)

    SvaraRadera
  4. Nej det är sant, det finns ingen längre forskning/undersökning hur kroppen påverkas av detta. Kanske dax att få en sån =)
    Jag vet många som stillat sin diabetes med LCHF, men det är samma där med forskning/undersökning.
    Tallriksmodelen som diet. OMG! Man får sålla mellan sånt man inte tycker är relevant, skrattar! Kul att du kikade in på bloggen förresten :D Vad gör du annars på dagarna?

    SvaraRadera
  5. Visst funkar LCHF på vissa, särskilt bra för diabetiker. Men jag tror långt ifrån att det funkar på alla. Jag tror som du att det inte är bra att utesluta någonting, kroppen behöver allt.. speciellt om man tränar mycket. I början när jag tränade så åt jag någon LCHF-variant och jag mådde skit efter varje träningspass, orkade ingenting. Kram

    SvaraRadera
  6. Västgötskan är ökänd överallt.. hittar ju dig lite överallt ;) <3 KRAM

    SvaraRadera