torsdag 22 september 2011

Det här med ätardagar...

När jag mätte mig senast hade jag gått ner ytterligare lite grann runt höfterna och låren! *yeay*
Däremot låg midjan kvar på samma och brösten hade ökat lite grann. Det där sistnämnda tar jag med en nypa salt, då jag fortfarande ammar och brösten ändrar storlek flera gånger varje dygn. Ha ha!

Men jag läste ett inlägg idag som fick mig att tänka till. Jag har ju som ni säkert vet, unnat mig att äta godis på helgerna. Det fungerar. Ibland. Oftast. Men inte alltid. Eller särskilt bra... (Jobbigt!)

Det var en person jämförde det såhär:
När jag behövde gå ner i vikt var det enklare att inte unna mig någonting, någonsin! Det låter jättetrist, men då slapp jag fundera. Lite på samma sätt som att det är enklare att sluta röka rakt av än att röka tre cigg om dagen eller ersätta beroendet med nikotin i andra former.


Nu är inte mitt mål inte direkt att gå ner i vikt (även om det indirekt underlättar t.ex. löpningen), men att bli av med sötsuget hade ju inte gjort något! Ser man till andra beroende, som t.ex. cigaretter så är det ju faktiskt sant att man inte kan röka "bara" på helgen.

Jag vet ju att total avhållsamhet dessutom funkar, då jag för många herrans år sen höll upp med godis i ett år. Jag är nog en "allt eller inget" människa. Mellanvägar är inget som fungerar för mig!

Det känns som att om jag inte ändrar någonting i kosten nu, kommer jag inte märka av några större (om några?) resultat mer på mått/viktfronten.
Det känns jävligt jobbigt just nu, att tänka tanken att man inte får äta ALLS bara...

5 kommentarer:

  1. Under amningstiden behövde jag öka på matintaget och bra mellanmål. Detta för att jag blev sjukt sockersugen mellanåt. Hjälpte massor

    SvaraRadera
  2. För min egen del kan jag bara säga att känns det riktigt tufft just nu, kanske det är bäst att vänta lite med att sluta helt...

    Visst är det säkert bäst att sluta helt om man inte kan ha en mellanväg, men jag tror på att välja bästa möjliga tidpunkt för det. Kanske beroende på att iallafall mitt humör och tålamod tar ett rejält dipp när jag slutar helt med godis. ;-)

    SvaraRadera
  3. Lilla Mimsan:
    Jo, där slog du nog huvudet på spiken. Jag har inga rutiner nu när jag går hemma. Värdelöst... Och fuskar man med mellanmålen, kommer sockersuget. :-P

    Emma:
    Ja herregud, man blir värsta monstret...

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag är ju helt klart en allt eller inget som du sedan vet men jag klarar mina ätarlördagar ändå.. Fast godis har jag inte ätit på 8 år! Men godis är ju en definitions fråga, glapp bullar kakor slinker lätt ner en lördag. Hur går d så här 5 månader efter inlägget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, det går väl sådär... :-P
      Sockersuger finns där, men försöker tänka på vad jag stoppar i mig.

      Bra jobbat, att du inte äter godis i alla fall! :-)

      Radera