söndag 3 juli 2011

Hur kan löpning kännas jobbigare..?

En timmes spinning genomfördes här på kvällskvisten. Det var jag och fem personer till. Vi satt och diskuterade lite om det var vi som var dumma i huvudet för att vi tränade när det var 30 grader varmt eller om "alla andra" var lata. Till slut kom vi fram att det nog var det sistnämnda. ;-)

Hur jobbigt spinning än må vara är det inte i närheten av hur jag känner det när jag kör löpning! Det är säkert en kanonbra komplement vad gäller pulshöjning och kondition OCH (hör och häpna!): Jag får faktiskt mjölksyra i musklerna (!) vilket aldrig har hänt under ett löp-pass (än så länge).

Hur kommer det sig då att löpningen känns värre? Kan någon förklara det på ett förenklat sätt?

7 kommentarer:

  1. Löpning aktiverar fler muskler, cykling är superbra men aldrig lika jobbigt. Att få mjölksyra handlar om att ligga på en för hög puls så kroppen inte hinner transportera bort överflödig mjölksyra. Det behöver inte betyda att ena sporten är mer effektiv än den andra, så att säga. :)

    SvaraRadera
  2. Det är garanterat att de andra är lata ;) Mjölksyra tycker vi om, då har vi tagit ut musklen :D Kram

    SvaraRadera
  3. Fitnesscoachen:
    Ok, men det jag tycker är konstigt är att jag har betydligt högre puls när jag springer än när jag cyklar. Varför får jag inte mjölksyra vid löpning då? :-P

    Viktkamp:
    Ja, mjölksyran får en ju att känna att man lever i alla fall! :-D

    SvaraRadera
  4. Du aktiverar fler muskler, därför kommer du lättare upp i hög puls, man har oftast en annan maxpuls vid löpning än vid cykel. Kanske transporterar du också bort mjölksyran lättare när du springer? Typ för att blodet lättare cirkulerar då...? Nu spekulerar jag bara! :)

    SvaraRadera
  5. Fitnesscoachen:
    Dina spekulationer är inte sämre än mina egna...! ;-) Det kan säkert ligga något i det du säger.

    SvaraRadera
  6. som medlem på stadium betalade jag 299 kr men som icke medlem på rean kostade den 399 kr =) supervarm och skön så väl värd pengarna =) Kramar

    SvaraRadera
  7. jag håller med dig, tycker också att jag blir mkt tröttare när jag springer men jag känner ändå av mer mjölksyra på spinning. när jag springer blir jag liksom bara "trött", när jag spinner känner jag varför jag blir trött. tur att man kan variera sig :)

    ps. jag tar till mig vad du skrev i min blogg om varumärken och reklam (nej, jag har inte fått betalt), men lite ironiskt att när jag surfade in på din blogg så möttes jag av bild på nikeskor... ;) ha en toppenbra dag! ds.

    SvaraRadera