fredag 15 juli 2011

Okej, jag ger mig...

...jag kan (uppenbarligen) få mjölksyra även vid löpning!

Det blev inte alls som planerat idag. Jag tänkte kört ett vanligt distanspass på ca 5 km. Redan under uppvärmningsjoggen kände jag mig pigg i benen. Lite konstig och överraskande känsla med tanke på att jag inte gjort särskilt många (eller långa) löpturer sista 2 veckorna.

Istället "fastnade" vid en lätt lutande backe på 170 meter (enkel väg) och körde lite backintervaller. Bestämde mig för 6 stycken men efter det första tre kändes det SEEEGT! Jag lyckades dock hålla tempot alla sex intervallerna, vilket kändes riktigt bra! Tänkte inte så mycket på tiden, la den bara på minnet (tur att man har sifferminne när man inte har GPS/pulsklocka). ;-)
  1. 340 meter i 4,51-tempo.
  2. 340 meter i 5,00-tempo.
  3. 340 meter i 4,57-tempo.
  4. 340 meter i 5,00-tempo.
  5. 340 meter i 4,57-tempo.
  6. 340 meter i 4,54-tempo.
Jag körde i "lagom" tempo uppför backen (tyckte jag) och joggade jättelugnt tillbaka. Trots detta blev det tempot ovan. När jag tog bort joggandet tillbaka (för skoj skull) blev det 4 min-tempo (eller på vissa strax UNDER)?!
Vad hände där....?! Nog för att jag tog i lite, för jag tänkte att tempot skulle bli alldeles för lågt annars, pga uppförslutet. Men 4-min tempo?!
Grymt nöjd med dagens pass. En del dagar känns löpning bara tung, tyngre, tyngst. Men idag kändes det riktigt, riktigt bra. Skönt med sådana dagar. Då vet man varför man vill fortsätta! :-)

På väg hem, under nedåtjoggen, erbjöd en granne mig att plocka med mig en bukett ringblommor från hennes rabatt. Sååå fina! Sådant tackar man för!

3 kommentarer: