måndag 11 juni 2012

Energi vid långpass om man inte gillar gel.


Herregud, vilket argument!
 ;-)
Läste på forumet jogg.se en tråd som handlade om vilken gel (och smak) man föredrog vid långpass. Ett flertal sa att de istället tog en nötcreme. Både för att det smakar bättre och är betydligt billigare.

Själv kan jag inte avgöra om de skämtar eller inte, men om det verkligen är så att det funkar så är det ju nästan så att jag överväger att bli långdistans/ultralöpare BARA av den anledningen! Nötcreme är ju tok-gott! Ha ha!


19 kommentarer:

  1. haha, den tråden läste jag med. Göttans säger jag bara!

    Linda

    SvaraRadera
  2. Energi som energi, det är inget magiskt med gel :) Visst, gel innehåller en del elektrolyter också, men man kan lätt kompensera det med att dricka resorb och/eller sportdryck i kombination med nötcréme eller annan valfri energi :)

    SvaraRadera
  3. Mmmmm! Super! Det ska jag testa ;) För det är ju mumma! Att jag inte tänkte på det till maran...
    Och jag får helt enkelt spana in dottern lite mer. Lära mig av hennes lätta ben och armföring :D

    SvaraRadera
  4. Det är faktiskt många som kör med det! Jag tycker dock det är hur äckligt som helst och skulle hellre svälta än äta det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är som baken. Mer till mig! ;-))

      Radera
  5. Oj att en choklad älskare som jag inte ens tänkt tanken. MEN energy gel är ju ganska lättsvalt i farten (även om det är hur äckligt som helst). Gissar att man får jobba lite mer med nöt cremen eller? Måste provas i vilket fall =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte testat under löpning (än). Men jag kommer ju prova i alla fall. :-D

      Radera
  6. Vaaa?? Var lököper man detta? Det här vill jag testa! Hatar gel!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick tips att man kunde köpa flerpack här:
      http://www.torebrings.se/butik/Livsmedel/KONFEKTYR+GODIS+STYCKSAK+ut+choklad/N%C3%B6t-cr%C3%A9me+Printzells?artnr=17410

      Men annars finns de på hemmakväll (i alla fall där jag bor). Tror de kostar 1,50 styck där. (eller är det 2 kr?) *funderar*

      Radera
  7. Åh nostalgi, fick alltid en sån när jag var med mamma och handlade när jag var liten ^^ Hihi :)

    SvaraRadera
  8. Nu kan man ju äta nötcreme utan att träna - men man lär ju bli lite rund

    SvaraRadera
  9. Nötcreme är ju aldrig fel!! Härlig blogg, följer dig varje dag och tycket du är grym!! Massa kärlek till dig.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  10. Haha, den va rolig! Ja nötcreme är ju så galet gott!

    Javisst är de kul med intervaller på cykel oxå, bra med lite variation :D
    Yes box, det står de sötningsmedel och klart jag inte tar illa upp :D När man äter enligt LCHF så är det ok. Jag kan säga att jag väljer ut min sötningsmedel. Främst av den anledningen är att jag väljer sötningsmedel som inte triggar igång mitt sötsug(plus de som är bra sötning) och de finns en del väldigt bra, ett är stevia. Väldigt mycket på tapeten numera =) ha en fin kväll!kramar

    SvaraRadera
  11. Jag har provat med nötcreme under långpass och det är gott! Dock är det lite mer svårsvalt jämfört med en gel. Man behöver nästan dricka till nötcremen. Väljer gel på tävling men nötcreme på träning!

    SvaraRadera
  12. Men shit, då ska jag MED börja med långa långpass!!! Nötcreme ftw :D

    SvaraRadera
  13. Springer jag 20 - 25 km brukar jag inte ha nåt med mig. Fast är det riktigt varmt kan det bli att jag tar med mig ryggsäcken med vatten.
    Springer jag längre än 25 km kan jag ta med mig torkad frukt och det funkar bra.

    Tycker de flesta gel och sportdryck är äckligt. Dessutom blir man ju så kladdig

    SvaraRadera
  14. Mitt proteinpulver (One whey med hasselnöt/choklad) smakar faktiskt exakt som nötcreme! Supergott! Ett tips till dig om du gillar smaken ;)

    SvaraRadera