torsdag 5 april 2012

Korta stegintervaller!

Igår var det intervaller på schemat. Det var soligt och fint ute, men dels hade jag inte planerat att springa ute, därför hade jag varken långärmat eller min Garmin med mig.
Det tog emot lite, men det fick bli inomhus. Just kortare intervaller föredrar jag faktiskt att köra på löpband. Det är lättare att hålla koll på både längd och tempo (om man inte har en fotpod som jag egentligen hade velat ha).
 
Längden på dem var under hela dagen lite ”luddig”. Det slutade med att jag bestämde mig för en intervallstege som såg ut så här:
·        100 meter
·        200 meter
·        400 meter
·        600 meter
·        800 meter
·        800 meter
·        600 meter
·        400 meter
·        200 meter
·        200 meter
(Ja, jag avslutade med en 200 metare istället för att pressa det sista ur kroppen).

De kortaste (100 – 400 m) gick i 5,0-tempo.
De lite längre (600 och 800 m) gick i 5,30-tempo.

Slutkonstaterande: Jag skulle definitivt kört 100 och 200 metare i högre tempo! Dessa 30 sekundrar och 1 minutare var inte alls jobbiga i 5,0-tempo, men det är lätt att vara efterklok...

400-metarna kändes bra både i tempo och längd.  Däremot 600-, men framför allt 800 metarna var riktigt kämpiga. Jag behöver definitivt köra mer lite längre intervaller, för att öka  uthålligheten! Ett pass med 800 m, tusingar och/eller 1500 m får det nog bli snart. J

25 kommentarer:

  1. Du håller på att bli riktigt snabb nu! Bra jobbat och vilket roligt upplägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Riktigt snabb" vet jag inte. Men allting är ju relativt och det går helt klart åt rätt håll. Men tack ändå. :-)

      Är sugen på att boka något löppass med dig/er någon gång framöver. :-)

      Radera
  2. Härligt jobbat! Skönt när de är över de där intervallpassen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skönast är det efteråt, helt klart! ;-)

      Radera
  3. Bra jobbat. Intervallerna ger nog resultat!

    SvaraRadera
  4. Hurra för dig och hurra för mig för jag har träningsvärk tralalalala.. jag har träningsvärk tralalalla.... GLAD PÅSK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hipp hipp hurra för Fia!!! Hihi! ;-D

      Radera
  5. sv: Jag vet inte faktiskt. Där jag läste det var det snarare om man sprang ofta och väldigt långt. Jag har dämpade skor. Är mest orolig över att jag blivit så trött och att jag blir yr då jag springer. Och jag äter, tro mig haha..
    Ska ta en sväng förbi läkaren efter påsk tror jag.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trött och yr kan man säkert bli om man tar ut sig på rundan. Men om det är något som kommit nyligen eller känns lite "udda" så är det ju bra att kolla upp det. :-)

      Radera
  6. Bra jobbat!
    Jag kommer köra kortare intervaller varannan vecka och längre varannan. Fast jag föredrar ju dom långa til skillnad från dig. Vad har du får pauser emellan - gå, stå eller joggpauser?

    Sv: Gekås handlar ju mycket om att ha tur - vissa gånger finns det en hel del klädesväg, andra gånger absolut ingenting. Jag åker främst dit för att handla tvål, plastpåsar och sånt - och finns det nått annat bra så är det en bonus :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite olika. Jag har aldrig haft joggvila emellan (än så länge). Ståvila ibland, men oftast kör jag gåvila, vilket jag hade igår.

      Radera
    2. Och hur kan du föredra långa intervaller. Galen! ;-))

      Radera
  7. Skaffa en telefon med Runkeeper app så slipper du fotpod

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är den bättre än GPS-klocka menar du?
      Har läst på några ställen på nätet att apparna krånglar och mäter fel, minst lika mycket som klockor? Att man får mest rätt med en pod, men jag kan ha fel..? :-)

      Radera
  8. Härligt pass! Det är roligt att springa intervaller ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just "roligt" är nog fel ord. Men jag förstår vad du menar.
      Eller nja... Roligt kanske är rätt ord när jag tänker efter? ;-D

      Radera
  9. Mte också jobba på att orka längre =)

    SvaraRadera
  10. Har man varken löpband, garmin, fotpod eller annan teknik så går det liiiiika bra att springa på tid. :-) Kolla kenyanerna. ;-)

    SvaraRadera
  11. Härligt pass! Variation på passen med både korta och långa intervaller är det bästa:)

    SvaraRadera
  12. Jag har likadana skor som du, eller ja den färgen. Så Michael jag ett par turkosa och ett par röda eller vad säger man till dessa?:)) ja precis våra fötter passa perfekt i dessa skor, underbart :)
    Jag skäms, de blev inget pass. Åkte och firade en vän ist :) få ta lång passet inne imon :/ 12 km hoppas jag på. Ha en super trevlig påsk!

    SvaraRadera
  13. Sköna intervaller, bra att köra på löpband som du säger.
    Jag själv har lite svårt att hålla balansen på ett löpband och kör därför all löpning ute:)

    SvaraRadera
  14. Wohoo grymt jobbat!! 5,0-tempo är ju kalasbra =)

    SvaraRadera
  15. Grymt bra jobbat! perfekt tips på upplägg!
    GLAD PÅSK!

    SvaraRadera