tisdag 6 mars 2012

Ingen löpvila ordinerad!






Naprapatbesöket gick bra.
Jag är fortfarande rak. Yeay! Och efter lite klämmande och kännande så konstaterade han att det inte alls var benhinneinflammation, för det satt inte i benhinnorna. (Fantastiskt att de kan känna det, utefter vad och när man säger att de gör ont!) Istället menade han att det "bara" var en överansträngd och stel/öm "Tibialis posterior".


Jag har ju som mest ont från inre fotknölen och ca en dm upp. Dvs från just det muskelfästet och en bit upp. Sen sträcker sig den muskeln baktill upp på vaden och det kan ju förklara varför jag hade ont upp på baksidan av benet när jag var sned i ryggen!

Stretching av (den relativt svåråtkomna) muskeln är ordinerat, (egen) massage och fortsatt löpning. Yeay igen!
Uppföljning blir det igen om en vecka. Hoppas verkligen stretchingen hjälper nu, när han inte hittar något annat fel...?!  :-P

20 kommentarer:

  1. Vad skönt att höra. Hoppas stretchingen hjälper. Håller tummar och tår!

    SvaraRadera
  2. Underbart att det inte var benhinneinflammation. Hoppas du slipper ha ont snart, så du kan träna utan problem.

    SvaraRadera
  3. Hittar du nån annan träningsform nu då när du inte fixar att springa (just nu!!)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va? Fast jag FICK ju springa. Eller vad menar du? :-)

      Radera
  4. Skönt att det inte var värre. SJälv har jag inte kunnat springa på 5 år. Provade för några veckor sedan ...men får göra uppehåll ett tag till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5 år...?? Oj, men om du inte sprungit på så länge, kan du verkligen "VILA" dig bra då? Har du fått reda på vad det är som gör att du inte kan springa? :-(

      Radera
  5. Nämen, nämen. Min löpkompis Fua pratade idag om att hon hade liknande symptom. Ska linka ditt inlägg bums!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man. Hoppas det kan ge henne lite tips. :-)

      Radera
  6. man får se det som positivt! Jag håller tummarna nu att det löser sig :)

    SvaraRadera
  7. Som ovandtående skrivare: Försöka hitta något annat så länge som man kan göra som också är roligt enligt dig. Så länge man rör sig så är det ju bra. När jag inte har sprungit har jag alltid cyklat, crosstrainer och powerwalks.

    SvaraRadera
  8. Det låter helt som vad jag har! Hur skall man stretcha den? Jag har märkt att den egentligen inte blir värre av träning, så löpvila har jag inte tagit som alternativ. Hoppas det går om snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se om jag kan försöka beskriva, visa hur man gör. Återkommer. :-)

      Radera
  9. Härligt att du får fortsätta springa :).

    SvaraRadera
  10. Ganska positiva besked alltså! Skönt att du kan löpträna igen.
    Fick min diagnos idag - överansträngning/inflammation i peroneus longus senfäste i foten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. Får du springa med det eller vad sa de till dig?

      Radera
  11. Då hoppas jag vädret fortsätter vara lika fint som föregående veckor så även du får några fina vändor i solen!:)

    SvaraRadera
  12. Kan springa när jag anser att det går bra. Dock skulle jag vara försiktig med långpass.
    Så om det funkar bra på söndag, test, så tar jag två veckor till att komma igång med 10-12 km pass.

    SvaraRadera
  13. Hej!
    En liten fråga, had du några exempel på strech övning du blev ordinerad pga att jag upplever liknande problem som du från och till i ena vaden.

    SvaraRadera