fredag 2 mars 2012

Variation!

Onsdagens föreläsning innefattande som sagt en hel del prat om konditionsträning.
Återigen återkom vikten av lugna pass, (blandat med intensiva). Gissa vilka jag är bra på? Eller ja, ”bra och bra”... Men som jag alltid lyckats hamna i, i alla fall. *harkel*
Jag M.Å.S.T.E. lära mig att ta det lugnare och springa/jogga i prattempo. I dagsläget hade min konservation allt som oftast låtit:
”- Flås, flås, stön, pust, flås, pust, stön, flåååååås”. Ha ha! ;-)

Dessutom funderar jag på om jag ska köra mer periodisering i min träning. Att man delar upp det i 8-12 veckor och variera träningen mer! Det är sååå lätt att fastna i sin ”vanliga” träning och alltid harva samma pass, samma tempo och samma vikter;  månad in och månad ut. När han pratade om detta så tänkte: ”Herregud, det är ju exakt så jag gör...” :-P

Hur lägger ni upp er träning? Är ni bra på att variera er?

8 kommentarer:

  1. Jag har kört samma år ut och år in tills i höstas då jag började "blogga" och läsa träningsbloggar som fick mig att ändra på min träning. OCH vad mycket roligare det har blivit och mer resultat har det gett !!
    Så förändringar ger resultat - så är det allt.
    Ha en härlig fredag!
    = )

    SvaraRadera
  2. Nästan varje helg har jag ett långpass på drygt 20 km. Nu framåt våren blir det mer kvalitetspass.

    SvaraRadera
  3. Jag har börjar planera mindre för att mer göra sånt som "faller mig in" vilket ger mig variation.

    SvaraRadera
  4. Försöker att variera mig i den mån det går på det lilla gym jag är på och som fantasin klarar av.

    SvaraRadera
  5. Jag ska försöka pressa in tre löp pass i vekcan ett långpass ett intervall/fartlek och ett pass med barnvagn som blir som det blir... älskar att bara springa samma tempo länge länge, men då blir jag ju bara bra på att springa långt. VET ju att det bästa är variation!

    SvaraRadera
  6. Jag är superdålig på att variera mig. Snabbt springer jag bara när jag har bråttom och på tävling. Annars såsar jag mest omkring.

    SvaraRadera
  7. Låter som en toppen idé. Jag har blivit mycket bättre på att variera mig och det känns toppen =)

    SvaraRadera
  8. Jag skulle dö av tristess om jag inte varierade träningen. Så för säkerhets skull är sällan den ena träningspasset det andra likt. Och följaktligen blir jag inte bra på någonting, eftersom man ju lär bli bra på det man tränar. :-)

    SvaraRadera