måndag 5 mars 2012

Spring eller "vila ut" benhinneinflammation?


Varken gårdagen (som innehöll kalas) och den här dagen har inte inneburit någon träning, pga olika anledningar.

Men imorgon ska jag försöka få till något lättare pass. Jag får nog ta det lite lugnt, för innan jag drar till gymmet är det nämligen dags för Naprapatbesök (igen).

Jag hoppas verkligen att han/vi kommer fram till något bra den här gången. Så jäkla segt att inte veta om man vågar springa eller inte. Har läst på flera ställen på nätet att man "kan" springa med benhinneinflammation. Men hur vet man om det verkligen är så eller inte då? Så man inte gör det värre? Eller t.o.m. gör det värre så det utvecklas till stressfraktur eller liknande?? :-(



Har ni vågat springa med benhinneinflammation någon gång?

17 kommentarer:

  1. Jag skulle inte springa då... Är livrädd för att skada mig "på riktigt" så att säga. Då får man avstå träningen så länge.

    Jag hittade en ny shock absorber idag. Annat fäste och mjuk, vadderad i fästet i ryggen. Jag måste ha typ 70G eller 75 F och det är sjukt svårt att hitta något bra där. Tejp funkar ju som en korttidslösning, men inte så kul kanske.
    Tack iaf :)

    SvaraRadera
  2. Jag har gjort det - i kombination med antiinflammatorisk salva och mycket stretching. Det gick liksom över av sig självt, men jag är absolut ingen expert på det här, är själv den som drar mig så länge det går för att besöka doktorn, tyvärr ...

    SvaraRadera
  3. Jag spelade fotboll med benhinneinflammation och har även spelat innebandy med de. Inte att rekommendera, men ibland kändes de bättre i fotbollen för man blev varm av skydden, MEN efter fy fan. Jag kunde inte röra mig. I innebandyn köpte jag benhinneskydd och de funkade rätt bra.

    SvaraRadera
  4. Hitta en naprapat du litar på och LYD! har du en som du litar på behöver du inte dubbelkolla på nätet :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag dubbelkollar inte (än). De två tidigare besöken har egentligen bara varit för att "räta ut" min sneda ryggrad och göra så att mina ben blir lika långa.

      Det var först sista gången jag fick order om att springa minst 2 pass och jag har sprungit 2,5 (kan man väl säga) och har fortfarande ont. Så vad han kommer fram till imorgon får vi se. Inga tips sedan innan alltså, så det ska bli intressant.

      Radera
    2. Aha, så du är också sned. Jag med :-) Bra att du lyssnar på naprapaten. Men ett råd från mig är ändå att hitta rätt naprapat - alla är inte lika duktiga. Gå på rekommendationer. Jag skulle ge dig min, men jag gissar att just denna västgötska kanske inte bor i Stockholm?

      Radera
    3. Nej, tyvärr inte. :-)
      Men den jag har nu fick jag faktiskt via rekommendation. Hoppas han är "tillräckligt" bra. :-)

      Radera
  5. Jag sprang med det, dumt var ändå tvungen att vila bort det till slut.... Hoppas att du får något bra svar hos naprapaten

    SvaraRadera
  6. Sprang men drog ner tempot och längd. Strechade tre gånger om dagen, tryckte där det gjorde jätteont och lärde mig att sprina med hårdere snörda skor. Har du för löst knutna skor kan du få problem av det.
    Gick över rätt snabbt. Har vilat ut det en gång men då fick jag tillbaka det, detta funkade bättre för mig då jag inte fick tillbaka det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där har jag också hört. Att de som "vilat ifrån" sig det, har fått tillbaka det..

      Hm... Skumt att springa bort det funkar (för vissa). Ska se om han har några råd idag.

      Radera
  7. Har du stretchat, och testat olika löpsteg? Det brukar hjälpa. :)

    SvaraRadera
  8. Väntar med spänning på vad napraparten har att säga. Själv tillhör jag dem som sprungit bort benhinneproblemen. Har bara sett till att värma upp ordentligt först, gärna med lite tigerbalsam. Använt benvärmare för att hålla benen extra varma. Och så strech efteråt. Har funkat för mig.
    Men vad som är bäst måste ju också beror på hur allvarlig åkomman är.

    SvaraRadera
  9. "Min" naprapat har gjort den här sidan, kanske får du ut något av den? Självblev jag bra på två behandlingar samma vecka som Stockholm Marathon gick förra året ;-)
    http://www.benhinneinflammation.net

    SvaraRadera
  10. Jag har haft problem av och till i flera år. Det började med en rejäl omgång efter en löpsommar i dåliga skor. Nu försöker jag anpassa min träning genom att variera. Att springa är inga problem för mig nu när inflammationen är vilande. Däremot har jag svårare för pass när man hoppas mycket, som tex step eller combat. Tänk på att hålla underbenen varma efter, under och innan träning.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  11. Jag tränade mindre och kortare sträckor. Under en viss period vilade jag helt från löpningen. Men det blev så trist i längden.
    Stretch, kortare löpsteg och sunt förnuft att vila när det gjorde för ont funkade.
    Inte att förglömma - kompressionsstrumpor skyndar på återhämtningen. De har varit mitt bästa köp för min löpning.

    SvaraRadera
  12. I min ungdom hade jag mycket benhinneinflammationer. Då var jag också dum nog att fortsätta träna. Hårt! Fotboll, idrott, löpning mm. Trots smärta. Bara körde på. Tills en dag, ja eller morgon, då jag skulle ställa kliva upp ur sängen och benen helt enkelt vek sig. Inflammationen blev för mycket, smärtan blev för stor, det var en konstig känsla. Sen vilade jag. I alla fall lite. Jag var ung och du.

    Mitt tips ang benhinneinflammation; se över ditt löpsteg. Sedan jag bytte löpsteg (kom iom att jag bytte skor -> barfotaskor) så har jag aldrig nånsin haft minsta tillstymmelse till benhinneinflammtion.
    Många köper dyrare och "bättre" skor i tron att det ska fixa problemet, men jag tror att det är enklare än så. Jag är övertygad om att det sitter i löpsteget.

    SvaraRadera
  13. Du har fått väldigt många bra tips! Jag säger som alla andra spring inte med benhinneinflammtion-förlänger tyvärr bara tiden du måste vila sedan för att bli helt bra. Mitt tips är att stretcha vaderna, be ngn massera vaderna, kolla över din fotisättning och naturligtvis kolla dina skor. Sedan finns det nog en hel del övningar du kan göra i ett skede längre fram så börja med stretch och massage. Hoppas du blir bättre snabbt!

    SvaraRadera