tisdag 8 maj 2012

Bålstyrka - Balans!


Efter lite dividerande med mig själv bestämde "vi" oss för lite bålträning. Som jag skrev efter terrängpasset; välbehövligt!

Jag började med lite rygg och axlar.

  • Latsdrag 3x10 rep, 31,5 - 38,5 - 31,5 kg.
  • Ländpress 3x20 rep, 45 - 45 - 45 kg.
  • Armrodd, hantel 7 kg: 3x10 rep per sida
  • Axel-serie, 4 kg:s hantel: 3x10 rep.

Sedan blev det övningar som fokuserade helt eller delvis på bålen.

  • Kettlebells - sving: 2x20 rep. 12 - 12 kg.
  • Sidoböj, kettlebell 12 kg: 2x15 rep per sida.
  • Planka med benindrag på pilatesboll: 2x15 rep.
  • "Twist" (sida till sida) på pilatesboll med 8 kg medicinboll: 2x15 rep per sida.
  • Crunches med 8 kg mb på pilatesboll: 1x15 rep.
  • Crunhes med "benutfällning" : 2x20 rep.
  • Plankan 3x30 sekunder.

Slutligen avslutade jag med att (för första gången) testa den där fula (men säkert effektiva?) balansplattan med gummitaggar.
Jösses, vad mycket svårare det var att hålla balansen än vad jag först trodde?! Men tokbra övning. Kände att vissa muskler som ALDRIG får jobba, fick jobba. Fick smått mjölksyra på vissa, helt oväntade, ställen! 


  • 3x1 min per ben på "gummi-pigg-platta". :-)

10 kommentarer:

  1. Nej men hallå! Det verkar vara något för mig. Den där gummiplattan... Vad ÄR det? Vad heter den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reebook Air Stability Disc (efter lite googlande). :-)

      Radera
  2. Du är otroligt duktig med din styrketräning. Jag måste komma ihåg att köra mer styrka - en Tuffa Tisdag per vecka räcker inte. Bra att man kan läsa alla dina övningar och få inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Roligt att höra att man inspirerar andra. :-)

      Radera
  3. Det luktar träningsvärk här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, yes...! Du har så rätt. :-)

      Radera
  4. Ah tack för tipset! Och snälla kolla min blogg. DET BLEV A!

    HURRA!!!!!

    SvaraRadera
  5. Blir avis på din strketräning, har helt tappat greppet vad gäller det. Skärpning Karro!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig för sent att börja (på nytt) ;-)
      Kör hårt!

      Radera
  6. Den varianten av platta har jag aldrig sett. Bara vanlig balans-platta. Jaja alltid lär man sig något nytt!

    SvaraRadera