måndag 28 maj 2012

Långa intervaller - kuperat spår!

Idag hade jag först tänkt långpass, men när vädret blev perfekt (halvklart och +17 grader) kunde jag inte motstå att köra ett kvalitetspass!

Först lätt uppjogg och sedan väntade 3 x 1700 meter på kuperat spår. Inte många meter på flack mark där inte...



  • Första kändes relativt "lätt" men blev ändå sämst tidsmässigt (?!) - 8,55 minuter / 5,15-tempo.
  • Andra var betydligt flåsigare och nästan den jobbigaste när jag tänker efter. I alla fall andningsmässigt - 8,45 minuter / 5,09-tempo.
  • Tredje kändes på något konstigt sätt (!) något lättare än den andra, trots att jag mådde illa i varenda liten, liten stigning! Slutade på 8,48 minuter / 5,11-tempo.


Toknöjd med tempot idag! Benen kändes riktigt starka idag. Däremot kändes andningen inte helt hundra. Dels (och naturligtvis) pga tempohöjningen om man jämför med mitt vanliga tempo.


Men det kändes även som att något "retade" luftrören till och från. Inte för att jag har varit allergisk mot pollen tidigare, men nästan så att jag skulle gissa att det kan kännas så...(?)


13 kommentarer:

  1. Din intervallträning är så inspirerande! Jag fattar inte hur du orkar springa så långa intervaller -bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Riktigt bra jobbat! Och på ett kuperat spår tull på köpet!

    SvaraRadera
  3. Woooohooo grymt bra jobbat!!!!!

    SvaraRadera
  4. Nämen... har hört om fler som klagat just nu om pollen och allergi... Tufft pass du körde!! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Det är väldigt mycket pollen (i alla fall här) just nu. Kanske så att man känner av det även om man inte är allergisk?

      Radera
  5. Bravo!! Och jag tror att man visst kan känna av pollen. Precis som jag kände av kylan i luftrören (med nästan astmaliknande symptom).
    Blir ju mer extremt då man springer.

    Tusen tack för lycka till! Jag ska ta det lugnt. Min tänkta tid skiter jag i. Jag vill bara runt...

    SvaraRadera
  6. Grymt jobbat!! Ska försöka mig på backintervaller imorgon tänkte jag! :)

    SvaraRadera
  7. Snyggt! Luften är verkligen tung av pollen. Kan säkert påverka även oss som inte i vanliga fall reagerar på det.

    SvaraRadera
  8. Grymt jobbat!! Och nu blev jag lite intervallsugen :)

    SvaraRadera
  9. Bra träning! Har själv ett spår på 1.8km som jag brukar ösa tre varv på:) Det är riktiga hat/kärleks-pass eftersom att man VET hur jobbigt det kommer att bli;) Men känslan efteråt är svårslagen!!

    SvaraRadera
  10. Grymt! Intervaller i kuperad terräng är säkerligen bättre än på bana.
    Maratonfantomen Kjell-Erik Ståhls sägs aldrig ha kört intervaller på bana. Då vet vi hur bra han blev.

    På nåt konstigt sätt är det en härlig känsla att vara spyfärdig :)

    Tack för pepp angående mina intervaller. Det kändes bra men finns mer att ta :)

    SvaraRadera
  11. Bra jobbat!! Jag ska idag fara på intervaller:-)

    SvaraRadera
  12. Underbart!!! Så galet bra jobbat*high five*
    Jag har oxå kört intervaller idag :D

    SvaraRadera