tisdag 17 maj 2011

2,2 minuter...?!

Jag kände inte alls för att bege mig till gymmet igår. Vädret var bra, så det fick bli en joggingrunda här hemma istället. En runda på nästan exakt 3,0 km och det tog näst intill 25 minuter på sekunden och det blev (såklart) intervaller. Min favorit inom löpningen "so far".
* 7 minuters uppvärmning, gång, mycket uppförsbacke.
* 2 minuters löpning, 3 minuter gång.
* 2 minuters löpning, 3 minuter gång.
* 90 sekunders löpning, 3 minuters gång.
* 90 sekunders löpning, 2 minuters gång.

Ett snitttempo på 8,20 min/km (eller 7,20 km/h om man så vill).

Tänker man på att jag någon gång i framtiden skulle vilja springa 1 mil på en timme så innebär det att jag behöver förbättre tiden per km med 2,2 MINUTER...?! Känns väldigt oöverkomligt just nu. Men skam den som ger sig!
Jag var ju trots allt inte helt slut när jag var klar. Sist jag sprang samma runda (vilket säkert är 1 1/2 år sen) var jag nästan spyfärdig när jag kom hem!

Tyvärr har jag ingen pulsklocka (blir nästa inköp) men tog pulsen direkt efter rundan och den låg då på ca 180 slag/minut. Efter att ha stretchat i 5 minuter låg den på ca 140. Ungefär samma "nedgång" som jag har haft när jag kört löpning på gymmet alltså.

3 kommentarer:

  1. Det där med springande har jag aldrig fått kläm på, jag är djupt imponerad av alla som kan!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar löpning och styrketräning för att det går så otroligt fort att bli starkare och snabbare. Jag har en runda som jag har sprungit till och från i två år och när jag för första gången nu i våras sprang den efter förlossningen (hade sprungit lite på löpband inne och tränat i några månader så jag var inte helt ur form) så "sprang" jag på typ 38 min, banan är fyra km. Nu sist jag var ute så tog det 27 min. Så 10 min bättre på bara 2-3 månader. Mitt mål är oxå att klara milen på under 60 min. Man måste bara ge sig ut och springa springa så kommer resultaten!

    SvaraRadera
  3. Uppupp:
    Kan och kan... Ha ha! Jag har precis börjat, så jag är nog så mycket nybörjare man kan bli. ;-)

    Stark o frisk:
    Jo, du har nog helt rätt. Bara att fortsätta.
    Grymt bra jobbat att förbättra det med 11 minuter! :-)

    SvaraRadera