torsdag 26 maj 2011

Mental träning

Läste ett inlägg i Maraton-bloggen och fick mig en tankeställare. De undrade vad man skulle tänka på för att mentalt peppa sig själv när tröttheten kommer ("För den kommer!" skriver dom). Bra att veta... Eller kanske inte? ;-)

Herregud. Jag vet ju så väl att de har rätt. När man sitter här och knappar så tänker man:
"-Åh så härligt det skulle vara med en löprunda!"
Men när jag väl är i spåret och känner lungorna bränna sönder på insidan och benen stumnar så tänker jag mer:
"- F** i h****! Varför gör jag detta frivilligt?!"

När just den där tanken ploppar upp i huvudet under t.ex. Kretsloppet; VAD SKA JAG TÄNKA PÅ DÅ FÖR ATT ORKA...?

Vad tänker ni för att motivera och peppa er själva när det känns jobbigt?

.

1 kommentar:

  1. Jag berömmer mig själv. "Bra jobbat Malin" också en liten klapp på axeln. Eller så sätter jag upp delmål. "Okej, nu har jag sprungit x km, nu ska jag bort till affären, vid affären - nu ska jag dit.... nu är det bara 1 km kvar det är ingenting. Komigen nu! Bra jobbat"
    Om jag är på ett gruppträningspass brukar jag räkna ner låtarna som är kvar när jag börjar bli trött, det är ett bra tips tycker jag. Är jag i gymmet och styrketränar peppar jag mig själv genom att, hur gör jag? Jag vet inte riktigt om jag ska vara helt ärlig, tävlar mot mig själv är nog det jag gör. Oftast tränar jag tillsammans med en instruktörskollega som är gyminstruktör och självklart kan man inte vara sämre än vad man var förra veckan... och veckan innan det. Det blir nog lite tävling sins emellan fastän att vi inte säger det högt och inte alltid är lika starka. Visserligen är han kille och av naturen starkare än mig men när det kommer till benstyrka klår jag honom oftast och då ska man minsann visa vem som är starkast,det kan peppa mig `hehe`.

    SvaraRadera