fredag 6 juli 2012

Jag tog tag i saken...

...och körde styrka igår. Verkligen välbehövligt!
Först värmde jag upp med 2 km på löparbandet. Efter det var det ben, ben, ben!

När jag körde enbenscurlen stod det väldigt klart för mig att höger sida är betydligt svagare. Därför är det viktigt att man inte alltid kör övningar med båda benen. Det är lätt att kompensera med det starkare benet...! :-P

  • Bencurl 38,5 kg: 3 x 12 reps.
  • Bencurl, ett ben, 18 kg: 3 x 8 reps per ben.
  • Benspark 31,5 kg: 3 x 12 reps.
  • Benspark, ett ben, 11,5 kg: 2 x 8 reps per ben.
  • Benpress: 52-52-45 kg: 3 x 15 reps.

Efter att benen hade fått sitt körde jag även lite rygg + balans/coreövningar:

  • Ländpress, 45 kg: 3 x 12 reps.
  • Smal rodd, skivstång, 18 kg: 2 x 15 reps.
  • Bred rodd, skivstång, 12 kg: 2 x 15 reps.
  • Tricepspress, 11,5 kg: 3 x 15 reps.
  • Gröna/taggiga balansplattan: 2 x 1 min per ben.
  • + Avslutning plankan: 3 x 45 sekunder 

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Visst blir man hur nöjd som helst när man väl tar tag i styrkan.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är lätt att slarva med styrkan eftersom man tycker löpning är så fantastiskt kul.
    Hoppas kunna bli bättre med det i höst. Hur många gånger har jag inte sagt det? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lika många gånger som jag, skulle jag gissa...? ;-)

      Radera
  3. Härligt med ett riktigt styrkepass då & då. Ofta när iaf jag springer kan det blir några armhävningar o lite mage .. men bara ibland.
    =)

    SvaraRadera