torsdag 15 december 2011

Är vi mammor egoistiska som tränar?

jogg.se skriver Andréa om hur hon upplever situationen att vara mamma och samtidigt träna.

Jag kan bara hålla med i mycket av det hon skriver. Inte för att någon direkt har sagt till mig att jag är en sämre mamma för att jag väljer att träna ca 4-6 timmar i veckan. Däremot är det ofta man får frågan hur man hinner med det. Varför ställer t.ex. ingen samma fråga till min sambo?

Jag väljer att träna framför allt för att det får mig att må bra! För att jag ska orka med vardagen. För att jag förhoppningsvis ska kunna leva längre och vara frisk och finnas där för mina barn. Även senare i livet.


Vad anser ni?
Är man egoistisk om man som mamma väljer att träna 2-4 gånger i veckan? 

8 kommentarer:

  1. Tycker absolut inte att man är egoistisk som mamma om man väljer att träna 2-4 gånger i veckan. Man vill ju som sagt hålla länge och orka.

    SvaraRadera
  2. Aboslut inte.
    Dock är jag en sådan som inte vill vara borta för mycket från familjen såjag väljer att tex springs istället för att gå hem från jobbet då det ändå blir samma tid det tar. Kör KB när det är bollibompa (går ju stt stå bredvid) Så det finns alltid jättebra tillfällen plus att jag märker redan hur tjejerna är positivia till rörelse för att vi gör det och själva vill gör saker

    SvaraRadera
  3. Fast jag tyckte också det var lättare att sticka ut och träna när Jonas kom hem från jobbet när det var jag som var föräldraledighet. Då hade jag ju träffat Cornelia hela dagen. Men nu när rollerna är ombytta är det mycket svårare. Om jag tränar direkt efter jobbet och först kommer hem vid sju-tiden så hinner jag i stort sett bara se henne i max två timmar och dom innehåller matlagning, middagsätning och nattning. Plus att min man då som sagt inte får nån lucka dom dagarna.

    SvaraRadera
  4. Absolut inte egoistisk - snarare tvärtom. En glad och pigg mamma är så mycket mer värt. En mamma som orkar mer och längre är så mycket mer värt.

    Sant som du säger, varför frågar man inte en man om hur han hinner med träningen? Intressant.

    SvaraRadera
  5. Jag läste oxå den igår och håller med henne. Jag tränar för att må bra bnär jag må bra är jag en bättre mamma. Hoppas du förstår hur jag menar? Jag tycker det är allt för många som har svepskäl att inte träna. Jag hinner inte sägs det, men det gör man. Det blir vad man gör det till :)

    SvaraRadera
  6. Nej, det tycker jag inte.
    Jag valde t-ex att försöka gå ner i vikt för att jag inte orkade hålla samma tempo som min man och min dotter började bli mer rörlig just då och jag blev genomsvettig av minsta lilla.
    Orkar mer sen jag började träna och har gått ner i vikt, men känns som det är en bit kvar.
    Är man i bra form orkar man mer och orkar därmed även finnas mer för sina barn :)
    Dessutom så brukar man väl leva längre om man är hälsosam och rör på sig regelbundet?

    SvaraRadera
  7. ABSOLUT inte egoistisk! Tränar man mår man bättre = blir tålmodigare och gladare! Och det måste väl vara mer uppskattat av alla (inte bara barnen) omkring en? ;)

    SvaraRadera
  8. Hör samma sak mycket . hur jag hinner med ,jobba mycket ,träna och barnen är ju en del på dagis eftersom vi jobbar en bit bort båda två ..men mina barn är de som inspirerar mig och de går båda själv på gympa och tycker det är superskoj och de älskar att träna zumba med mig =) gör detta mig till en sämre mamma för att jag inte väljer att sitta med dem framför tvn hela tiden ?
    Tror inte det :)

    SvaraRadera