tisdag 27 december 2011

Då har man testat på tusingar!

Jag kände inget mer av halsontet igår, så jag begav mig av till gymmet. Det hade blivit mörkt när jag kom hem från middagen och jag är (som ni vet) inget fan av att springa i mörker.

Det blev tusingar på schemat! Och en riktigt, riktigt härlig känsla i benen (till skillnad från senaste kvalitetspasset med backintervaller). Jag vet inte om jag valde för lågt tempo eller för lång vila (eller kanske både och?) men jag kände mig ganska pigg efteråt.
Å andra sidan har jag räknat ut att tusingar i mitt fall (beräknat på min "bästa mil") bör ligga på 6,02-tempo...(?) *funderar* Men som sagt, kanske lite kortare vila nästa gång, då jag hade 2 min gåvila emellan nu. 

Någon som har andra förslag/input, då detta var mina första tusingar? :-)

  1. Löpning - Lång intervall
  2. SträckaDistansTidSnitt
    Uppjogg2,00 km15:337:46 min/km
    Repetition 11000 m06:006:00 min/km
    Repetition 21000 m05:495:49 min/km
    Repetition 31000 m05:495:49 min/km
    Repetition 41000 m05:495:49 min/km
    Repetition 51000 m06:006:00 min/km
    Nerjogg2,00 km15:007:30 min/km
  3. 9 km
  4. 1:00:00
  5. 6:40 min/km

PS. Det var planerat att köra första och sista tusingen något, något långsammare. Fel gjort av mig kanske?

13 kommentarer:

  1. Jag hade siktat på 90 sek gåvila mellan varje, och hållit tempot på 5.45, det tror jag du fixar! Sikta på att alla ska gå lika snabbt, om du inte klarar att hålla planerat tempo även sista så har du kört lite för hårt och får sänka tempot aningen till nästa pass. :)

    SvaraRadera
  2. Heja dig med tusingar! I vanlig ordning är väl ingenting "fel" så länge det känns rätt för dig. :-) Nu blev jag också sugen på tusingar. :-)

    SvaraRadera
  3. Fitnesscoachen:
    Jo, du har nog rätt i att jag hade klarat 5,45-tempo på allihop. Det känns så, så här i efterhand. Men jag var nog lite "rädd" att inte orka alla... :-)

    Men som sagt, vad jag har läst mig till på flera sidor, så ska man inte sänka tempot för mycket jämfört med mil-tempot (?)

    Och vilan kändes ganska lång, ska nog testa att korta den liten till nästa gång. Tack!


    Lotta:
    Tack! Jo, det kändes bra. Nästan lite för bra. Jag hade räknat med att vara lite tröttare efteråt... :-D
    Kör tusingar du med! Heja! :-)

    SvaraRadera
  4. Heja dig! Håller med, du klarar lätt 5.45 tempo. Tusingar ska inte vara bekväma, de ska kännas som att man helst bara vill gå hem, men efter 90 sek vila ska det kännas helt ok att börja på en ny. Jag fick höra att man kan ligga på ca 10% snabbare km-tid än sin snabbaste mil-tid.
    Tror du kan använda din fart på tusingarna till 2000m-intervaller x 4 eller 5 istället. Med gåvila emellan.
    Idag kör vi Skinkjogg här, ska bli skoj.

    SvaraRadera
  5. Duktig du är! Är impad av människor som orkar springa längre sträckor, själv orkar jag inte så långt men jag jobbar på det..

    Såg dina mått här bredvid & blev sugen på att mäta mig med vilket jag aldrig gör.. Upptäckte att jag har näst intill identiska måt som du. Skiljer någon cm på stussen..
    Nu en fråga.. Hur lång är du? Jag är 168 cm Kram

    SvaraRadera
  6. Annamarkelin:
    Oj, ja hålla 5,50-6 min-tempo på 2000 metare hade nog varit tufft. Men nyttigt! Kanske ska testa det snart också. :-)

    Skinkjogg? Låter...eh...fläskigt! Hihi! ;-)

    Ladybuginajar:
    Jag har inte heller kunnat hålla tempo särskilt länge tidigare. Känns som det har släppt hyfsat sista 2 månaderna. "Löparvila" kanske är ett bra sätt (då jag har kört mest styrka och spinning)? :-D

    SvaraRadera
  7. Glömde, jag är nog ngn cm eller två längre än dig. Men nästan samma då. :-)

    SvaraRadera
  8. Jag avundas verkligen din kondition =) personligen skulle jag nog kanske klara uppjoggen på 20 min och sen vara slutkörd för dagen :b men det är väl bara att ta tag i saken och börja ta springturer ;) tack för kommentaren på min blogg förresten, kommentarer älskas <3 =) kämpa på, jag hejar på dig

    SvaraRadera
  9. Själv går jag alltid första 5 minterna, joggar på tills det är ca två minuter kvar innan jag är i "mål" av mina utsatta 10 km. Jag brukar då ha klarat av totalt tio km mellan 50-52 minuter. Men just nu har jag börjat höja tempot. Så jävla härligt att vara slutkörd efteråt och känna vad man har presterat. Heja dig! Du är riktigt duktig!

    SvaraRadera
  10. Tommy:
    Tack snälla du, men min kondition är inte på topp på något vis. Den är betydligt BÄTTRE än för ett halvår sen, men träning ger resultat. Klart du ska ta tag i saken! :-)

    SvaraRadera
  11. Det låter dom nåt jag skall köra! Tusingar! Klockrent. Gillar att bryta upp saker i delar. Mentalt lättare så. Och som många skriver innan så kunna det mest logiskt att lägga sig lite snabbare tempo än mil-tempot. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  12. SuperSHEro:
    Exakt. Det är nog därför jag gillar intervaller (av alla sorter). Jag vet att efter 1 minut (eller två eller sex) så blir det en liten vila. :-D

    SvaraRadera
  13. Det är därför jag också gillar intervaller, vilan mellan intervallerna ;)

    SvaraRadera