tisdag 24 januari 2012

Skruvande på vattenflaskor och gröna troll...

En timmes spinning. Känslan var helt ok, men jag kom "bara" upp i 93 % av maxpuls. Jag brukar ligga något högre, när jag tar ut mig som allra mest. Men 93 % var tydligen tillräckligt idag, tyckte kroppen, för det var tokjobbigt!
Däremot gick pulsen ner snabbare än vanligt. Vet inte varför, men det är väl ett bra tecken (vad jag vet)? :-)

Det var ett pass med extensiva intervaller. Först uppvärmning och sen 7 stycken 4 minutersintervaller med 2 minuters vila mellan varje. Riktlinjerna var att ligga mellan 80-90 % av maxpuls på intervallerna och sen komma ner till ca 70 % av maxpuls.  Riktigt bra tryck i cyklingen och väldigt ansträngd, men inte outhärdlig andning!
En av intervallerna kördes till "We need a hero" från Shrek-filmen. Jag hade, mitt i den extrema ansträningen, svårt att hålla mig för skratt. Jag såg bara ett grönt träsktroll framför mig... Tänk vad låtar och associationer kan göra...! Ha ha!


Efter sista intervallen var jag nog lite trött, för när jag skulle vrida på ratten för att minska motståndet, vred jag på vattenflaskan och undrade varför det fortfarande var lika trögt.... Ooops... ;-)


16 kommentarer:

  1. Har den i iPoden, ler också när de kommer :-) Allt som piggar upp är bra!

    SvaraRadera
  2. hahaah! Jag har varit på spinning EN gång i hela mitt liv och höll på att dö! Men då var jag grymt otränad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de första spinningpassen minns jag också med fasa. Men när man väl kommer in i det. Love! :-)

      Radera
  3. Skrattar, det gjorde min dag =)

    SvaraRadera
  4. Underbar läsning, som alltid! Kom på mig själv med att sitta o le :-)
    Bra jobbat på soinningen!

    SvaraRadera
  5. Tack! Yes, räkröra på...
    1 ägg, lite räkor, dill, creme fraische, lite majonäs och salt =) Testa vettja!

    SvaraRadera
  6. Åh tack :) bra kämpas på spinningen!!

    SvaraRadera
  7. Haha rolig bild o så snygg ny header!

    SvaraRadera
  8. Haha det hade jag nog också gjort ;)

    SvaraRadera
  9. Haha .. jag tränar gärna / ofta / mycket MEN spinning är för jobbigt tycker jag ....
    Men det är bra träning! Och visst är musiken viktig, är ju A & O för att få energi. =)

    SvaraRadera
  10. Hahaha, jag kanske ska börja med shrek mask på mina pass :D
    Ja, pepparmint-te är gott! Och kan du tänka dig att earl grey glass (!!) är gott. Något jag testade och blev riktigt positivt överraskad...
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Ja, gör det och se hur andra reagerar... ;-D

      Radera
  11. Det sägs att det är svårare att komma upp i puls på cykel än när man springer. 93% bör vara skitjobbigt då!

    jag har bara provat pulsspinning en gång - tyckte jag glodde för mycket på mätaren och blev inte "ett med cykeln" som jag annars kan bli med bra ledare och bra musik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt haft motsatt "problem". Får upp pulsen lättare med spinning. Kanske pannbenet som varit för svagt vid löpningen...? *funderar*

      Radera